ارتباط کم خوابی با دیابت نوع 2

 19 فوریه 2015- خواب ناکافی موجب اختلال در متابولیسم چربیها و مختل شدن توانایی انسولین برای ثابت نگه داشتن قندخون شده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

نتایج این تحقیق درمجله ی Diabetologiaمنتشر گردید، این تحقیق یکی از مطالعات اخیر است که به بررسی تأثیر کم خوابی بر متابولیسم وعواقب آن در افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می پردازد.

 هفته ی گذشته مرکز دیابت انگلیس نتایج تحقیق درباره ی محدودیت زمان خواب وایجاد استرس اکسیداتیو سیستمیک که عامل اصلی در بروز بیماریهای متابولیکی نظیر دیابت نوع  2 و چاقی است را منتشر کرد.

محققان با بررسی 19 مرد 18 تا 30 ساله در این مطالعه به نتایج فوق دست یافتند، دانشمندان ساعات خواب این افراد را که به طور متوسط 7.8ساعت در4 شب متوالی بود به 4.3ساعت کاهش داده و در طی این 8 شب بر رژیم غذایی آنها نظارت داشتند، همچنین نمونه هایی از خون این افراد برای بررسی تغییرات احتمالی در متابولیت ها، چربی ، قند خون و هورمونهای آنها گرفته شد.

محققان دریافتند که با محدود شدن زمان خواب میزان اسیدهای چرب موجود در خون این افراد در اواخر شب و در صبح به میزان 15 تا 30 درصد افزایش می یابد. در همین زمان مقاومت به انسولین دراین افراد تقریباً 5 ساعت پس از بیدار شدن از خواب به میزان زیادی بالا می رود. مقدار قند خون آنها زمانیکه دچار محدودیت خواب می شوند، تغییری نمی کند. اما مشخص گردید که توانایی انسولین در تنظیم قندخون حدود 23 درصد کاهش می یابد که نشاندهنده ی مقاومت به انسولین است که عامل اصلی در ابتلا به دیابت نوع 2 می باشد.

در تصویر پروفایل اسیدهای چرب (a)و هورمون رشد (b)درهنگام خواب طبیعی  (خطوط مشکی) و درهنگام محدودیت خواب(خطوط قرمز) در 19 فرد شرکت کننده، مشخص شده است.

 

پرفسور Broussardنویسنده ی ارشد این تحقیق می گوید: این وضعیت درست مانند یک معامله ی کامل است، محدودیت خواب سبب ایجاد تغییرات قابل توجهی در ترشح هورمون رشد و تغییر در غلظت نورآدرنالین می شود که موجب افزایش غلظت اسیدهای چرب در جریان خون می گردد.

نویسندگان مقاله نتیجه گیری می کنند که مکانیزیم هایی که ازطریق محدودیت خواب سبب ایجاد  تغییراتی  دربدن می گردند با مقاومت  به انسولین وافزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط می باشند.

در این مطالعه بطور واضح بر نقش و اهمیت حیاتی خواب تاکید شده است. نویسندگان مقاله می گویند در مراقبتهای بهداشتی به اندازه ی کافی بر اهمیت خواب تاکید نمی شود. آنها معتقدند شاید نظارت بر خواب  بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و پرسش درباره ی کیفیت و کمیت خواب این افراد به پیشرفت در درمان دیابت نوع 2 کمک کند.

منابع:

Diabetologia, February 2015 DOI: 10.1007/s00125-015-3500-4

www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150219084912.htm